Tips Penjagaan Tali Gitar

Hai semua, hari saya rasa macam nak kongsi sesuatu dengan korang semua. Banyak sangat yang nak dikongsi tapi tak tau best ke tak.hehe. So fikir punya fikir, saya rasa nak berkongsi ilmu tentang tips penjagaan tali gitar. Saya nak kata hebat main gitar tu takde la jugak cuma suka berkongsi apa yang saya tahu saja. Mungkin tips ni ramai gitaris di luar sana yang tahu dan ramai juga yang tak tahu atau saja tak nak ambil tahu tentang penjagaan tali gitar.

Semua gitaris-gitaris di dunia mementingkan bunyi atau sound yang dikeluarkan oleh sesebuah gitar bila kita petik tali. Selain dari jenama gitar yang baik, tali yang berkualiti dan betul cara penjagaannya juga menyumbang ke arah sound gitar yang sedap. Ramai diantara kawan-kawan saya yang bermain gitar malas untuk menukar tali gitar. Selagi tali tak putus dan boleh mengeluarkan bunyi, selagi itulah diorang tak kan tukar tali gitar. Sampai berkarat la tali gitar tu diorang main. Studio jamming pun sama macam tu juga, selagi tak putus diorang biarkan je. Tak boleh salahkan pengusaha studio jamming sebab diorang meniaga,kene la save cost tapi kita yang main gitar sendiri perlu la tukar atau jaga tali gitar kita dengan baik. Betul tak?

Tali Berkarat

Cara yang baik untuk menjaga tali gitar kita adalah setiap kali selepas main gitar, talinya perlulah dicuci menggunakan pencuci tali yang sesuai. Tali gitar akan menyimpan minyak, peluh dan habuk ketika kita main gitar. Sekiranya kita main gitar dan terus simpan tanpa mencuci tali gitar, lama kelamaan tali akan menjadi karat hasil tidakbalas peluh dengan tali gitar (wah macam pakar sains pulak ni). Bila dah berkarat dan penuh habuk atau daki, tali tidak akan bergetar dengan sempurna sepangjang tali. Maksudnya agetaran gitar tidak akan bergetar secara keseluruhannya dan timbul la istilah bunyi tali mati. Tali mati adalah disebabkan getaran tali terhenti di tengah-tengah perjalanan getaran sepanjang tali.

Salah satu contoh pencuci tali gitar.

Kekerapan menukar tali pula bergantung kepada cara korang main. Contohnya kalau ganas lagu korang main, maka kerap la korang kena tukar tali gitar. Lagi satu kalau kerap sangat main pun boleh menyebabkan tali gitar kita haus atau hilang kesedapan soundnya. Sebagai contoh kalau korang kerap BEND tali gitar, permukaan bawah tali tang bersentuhan dengan besi fret akan nipis kalau korang perasan, hah itu salah satu punca tali menjadi mati atau sound keluar tak sempurna.

Bila atau berapa lama perlu korang tukar tali?

Secara mudah jawapannya selain faktor di atas adalah tali gitar boleh bertahan selama 15-30 jam. Maksudnya korang kena la set jam setiap kali main gitar. Hehe. Korang kena agak la lebih kurang 15-30 jam korang main. Kalau sehari sejam maknanya sebulan sekali la korang kene tukar tali. Itu pun kalau korang ada modal dan perlukan sound yang sedap la. Sebaik-baiknya tukar tali gitar sebulan sekali dan bersihkan tali selepas main. Kalau nak lagi cantik, gitar simpan dalam case supaya tak terdedah dengan udara luar.

Ok untuk tips yang lain kena tunggu entri seterusnya.

Leave a comment