Tips Memilih Gitar Untuk Beginner

Hello semua kawan-kawan. Macam mana bulan pertama di tahun 2012 ni? Mesti ada yang bersemangat nak mula misi mencapai azam tahun baru. Sama la macam saya yang mempunyai misi memiliki domain dot com sendiri dan menulis artikel sebanyak mungkin untuk berkongsi dengan korang semua. So sekarang ni saya banyak berjalan sana sini untuk melihat keadaan semasa di luar untuk menambah idea menulis artikel. Harap-harap berterusan la usaha saya ni.

Berbalik kepada topik asal entri kali ni iaitu tips memilih gitar untuk yang baru nak berjinak-jinak main gitar. Saya suka ada budak-budak yang nak main muzik sebabnya 3-4 tahun lepas banyak remaja-remaja asyik terlompat-lompat shuffle tepi-tepi jalan dengan berbekalkan muzik dari MP3 handphone. Aduh semak mata ni memandang gelagat diorang yang terlompat-lompat tu. So hari ni saya nak berkongsi sikit pengalaman tentang pemilihan gitar yang sesuai untuk korang.

Tiba-tiba terlintas nak buat entri pasal tips memilih gitar ni sebab masa pusing-pusing tempoh hari, saya ada singgah kedai menjual alat muzik. Saja tengok-tengok barang baru. Memang dah jadi rutin dari dulu kalau ternampak kedai alat muzik saya mesti singgah. So masa tengok-tengok dalam kedai tu, ada seorang remaja umur belasan tahun dengan bapa dia tengah pilih-pilih gitar. Dari pengamatan saya yang kurang terer ni nampak gayanya remaja tu baru nak berjinak-jiinak main gitar. Mungkin gitar pertama la kot sebabnya cara dia nak petik gitar tu nampak macam baru belajar la. Anyway semangat yang bagus sebab nak beli gitar. Apa yang memeranjatkan dia terus nak beli gitar yang mempunyai nama besar dan berharga ribuan ringgit. So saya rasa budak ni dah terlebih excited dah nih.

Pada pengalaman dan pembacaan saya, untuk yang baru mula nak main gitar kita tak perlu untuk terus beli gitar yang terlalu mahal. Sebaliknya memadai pilih gitar yang sederhana harganya dan berkualiti. Salah satu sebabnya limu cara menjaga gitar untuk yang baru berjinak-jinak ni agak kurang. Jadi kalau rosak kan dah membazir disebabkan kekurangan ilmu penjagaan gitar. Selain itu, risau kalau-kalau semangat nak main tu hilang. Kesian kat bapa yang abis duit beribu beli gitar dan akhirnya si anak biarkan macam tu je.

Tips yang kedua, sebelum kita hendak memilih gitar, kita perlu tahu jenis muzik apa yang kita main. Kalau Rock terus la korang beli gitar elektrik. Sebab lebih sesuai main muzik rock dengan gitar elektrik berbanding dengan gitar akustik sebab soundnya lebih garang. Banyak pakej gitar elektrik untuk beginner. Yamaha pun ada keluarkan pakej beginner dengan harga RM1000. Dalam pakej tu ada amp, gitar, guitar strap dan pick. So korang beli bawa balik rumah pasang dah boleh main. Tak payah nak beli satu-satu barang yang mahal-mahal. Senang kan?

Tips ketiga pula, kalau yang minat bermain klasikal akustik, ada 2 jenis gitar klasikal akustik. Gitar klasikal akustik Spanish dan steel string acoustic. Spanish classic acoustic ni lebih ringan dan menggunakan tali jenis nylon. Gitar jenis ini juga lebih lembut talinya dan tidak menyakitkan tangan korang. Selain tu dari segi penjagaan gitar ni juga murah berbanding Steel String acoustic. Jadi korang boleh mengurangkan belanja dan kesakitan jari korang masa main gitar nanti.

Steel String acoustic

Akhir sekali yang paling penting, korang perlu cuba gitar yang korang minat tu sesuai dengan korang. Maksud sesuai yang saya cakap adalah, jari korang semua perlu fit dengan neck gitar. Takde la nanti korang terkangkang-kangkang jari masa main gitar pulak. Selain itu, dapatkan sebanyak mungkin informasi mengenai gitar tersebut sama ada dari Google ataupun tokei kedai tu sendiri. Pastikan korang petik setiap satu fret supaya takde yang sumbang bunyi nya. Itu sahaja tips dari saya untuk memilih gitar. Nantikan artikel seterusnya yang bertajuk bahagian-bahagian gitar.

P/s : Gitar penenang jiwaku..

Leave a comment